img
Shein boekt dubbele winst met goedkope fast fashion webshop

Modewebwinkel Shein heeft zijn winst vorig jaar meer dan verdubbeld, zo meldt zakenkrant Financial Times op basis van een financieringsdocument. Het van oorsprong Chinese internetbedrijf verovert snel marktaandeel in de wereld van ‘fast fashion’ met zeer goedkope kleding. Die sterke groei leverde een winst van ruim 2 miljard dollar (bijna 1,9 miljard euro) op, veel meer dan de 700 miljoen dollar winst die Shein in 2022 boekte. Klanten kochten in 2023 in totaal voor 45 miljard dollar aan kleding en andere mode-items via Shein.

Shein staat er bekend om razendsnel trendy kleren in de digitale schappen te leggen tegen zeer lage prijzen. De werkwijze van het bedrijf, dat eind 2021 naar Singapore verhuisde, krijgt ook veel kritiek. Maatschappelijke organisaties stellen dat de makers van de kleding op Shein te weinig betaald krijgen en het milieu zwaar te lijden heeft onder de massale productie van kleding.

Vergeleken met Europese grote modeketens als Zara voegt Shein razendsnel nieuwe kleding toe aan het assortiment. De Spaanse winkelketen introduceerde in een jaar tijd zo’n 40,000 verschillende modellen confectiekleding. Shein gaat daar ver overheen en zette vorig jaar 1,5 miljoen nieuwe items op de markt.

Financiële experts zijn verbaasd over de snelle groei en winstgevendheid van Shein, gezien de felle concurrentie in de modewereld. Met zijn agressieve prijsstrategie en snelle productieproces lijkt het bedrijf echter goed gepositioneerd om zijn marktpositie verder uit te breiden.

Modewebwinkel Shein heeft vorig jaar zijn winst meer dan verdubbeld tot ruim 2 miljard dollar, dankzij de verkoop van zeer goedkope kleding ter waarde van 45 miljard dollar. Het bedrijf krijgt echter ook kritiek vanwege lage lonen voor makers en milieu-impact.




Net binnen