img
DNB eist gerichte aanpak klantendiscriminatie door banken

De Nederlandse banken moeten meer inspanningen leveren om discriminatie van klanten tegen te gaan, zo concludeert De Nederlandsche Bank (DNB) na een grondig onderzoek. Hoewel veel banken al maatregelen hebben genomen, zijn deze voornamelijk gericht op de interne werkomgeving en niet op het klantcontact. DNB heeft onderzocht welke stappen banken ondernemen om discriminatie te voorkomen bij het naleven van de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Vanuit deze wet zijn banken verplicht om klanten te screenen op bepaalde risicos, met inachtneming van grondrechten en het verbod op discriminatie.

DNB heeft signalen ontvangen dat klanten discriminatie hebben ervaren en constateert dat veel banken hun personeel, management en bestuursraden al trainingen aanbieden over discriminatie. Echter, deze trainingen zijn vaak algemeen en richten zich niet specifiek op de relatie met de klant, wat volgens DNB wel essentieel is gezien het belang van klantonderzoeken. Bovendien blijkt dat veel klanten zelf geen melding maken van discriminatie, waardoor banken meer moeite moeten doen om dergelijke ervaringen te signaleren.

DNB zal volgend jaar vervolgonderzoek uitvoeren om te kijken naar de vorderingen die banken hebben gemaakt in het tegengaan van discriminatie. Het is duidelijk dat er nog werk aan de winkel is voor Nederlandse banken om ervoor te zorgen dat alle klanten gelijk worden behandeld en discriminatie wordt voorkomen.

DNB concludeert dat Nederlandse banken meer moeten doen om discriminatie van klanten tegen te gaan, aangezien veel maatregelen gericht zijn op de werkvloer en niet op klantcontact. Banken moeten ook meer moeite doen om ervaringen van klanten te signaleren, aangezien veel discriminatie niet zelf gemeld wordt.




Net binnen